fbpx

ביטחון קבוצות ויחידים בחו"ל

קבוצת תיירים בחו"ל

 

הקדמה אקטואלית

החיסול של קאסם סולימאני, מפקד 'כוח קודס' של משמרות המהפכה, 'השהיד החי', הותיר את איראן חבולה קשות, בהלם ובאבל. הנזקים במישור האופרציה, התדמית והמוראל הם כבדים והשיקום מהם צפוי להיות ממושך. חרף זאת, ואף בגין זאת, המסרים הרשמיים של איראן ושל שותפותיה בפומבי חד הם: נקמה.

ארצות הברית אשר נטלה אחריות לחיסול היא המטרה הראשית של איראן ושותפותיה, אבל ישראל, בת הברית שלה אשר חשודה מיידית אוטומטית בשותפות למהלך, מסומנת באותה המידה.

בדומה למקרים דומים קודמים בהם ארגוני הטרור חיפשו אחר נקמה, ברור שהם יסמנו גם מטרות ישראליות ויהודיות ברמה גלובלית, מחוץ לגבולות ישראל. פרסומים בתקשורת מדווחים שאחרי חיסול קאסם סולימאני, משרד החוץ הורה להרים רמת כוננות ואף ליזום תגבורים בנציגויות ישראל בחו"ל. מאידך, מטרות אזרחיות תמיד יהיו חשופות יותר.

האיום

מתוך המאמר 'אבטחה ארגונית בחו"ל' מאת קובי אברהם:

"דו"חות רשמיים מלמדים – במשך שנים, שוב ושוב, כוחות הביטחון הישראלים מסכלים ניסיונות לפיגועים נגד מטרות ישראליות רשמיות בחו"ל, לרבות בנציגויות ובאישים. נוכח הקושי של ארגוני הטרור לפרוץ את חומות האבטחה הממלכתית החלה להתחזק מגמה של פיגועים נגד מטרות בקו האבטחה השני כגון הקהילות היהודיות והתיירות הישראלית. מטרות חדשות, חשופות יותר – מטרות אזרחיות".

מזה שנים רבות, ישראלים ויהודים בחו"ל, קבוצות או יחידים, מצויים תחת איום מתמשך של ארגוני טרור הרואים בהם מטרה נוחה ואטרקטיבית. הרמה, החומרה והסבירות של האיום משתנות בהתאם למדינה ולנסיבות, אבל הוא תמיד קיים במידה כזו או אחרת. במהלך השהות בחו"ל, ישראלים נותרים בלי ההגנות מהן הם נהנים בתוך גבולות המדינה. כוחות הביטחון של ישראל מקבלים אחריות ונוקטים במהלכים כדי לצמצם את האיומים, אבל מובן שמרחב התמרון שלהם מוגבל בריבונות זרה, בטח במקרים של קבוצות ויחידים אשר שוהים בחו"ל באורח מזדמן ובלתי מתואם.

במהלך השנים האחרונות ישראלים בחו"ל ספגו מתקפות טרור בבולגריה (2012), בטורקיה (2016) ובקפריסין (2016), זאת לצד מקרים רבים של מתקפות נגד יהודים בקהילותיהם. האיום הוא קיים ומוחשי.

לאור זאת, אזרחים ישראלים השוהים בחו"ל, במסגרת קבוצה או יחידים, נדרשים להכיר ולהפנים את האיומים הקיימים, ובהתאם לנקוט בהתנהגות מונעת אשר תצמצם במידת האפשר את רמת הסיכון.

בנוסף, מנהלי הביטחון והאבטחה בארגונים אשר משגרים משלחות עובדים לחו"ל נדרשים להתייחס לכך בהתאם. במסגרת ההכנות יש לקיים תדריך התנהגות מונעת מקיף, שהרי משלחת מאורגנת חשופה אף יותר מקבוצה או מיחידים מזדמנים, בשל השיוך הבולט ובשל קשיחות המסלול ולוח הזמנים.

יש לציין שאיום הטרור הוא תרחיש הקיצון והוא אקטואלי יותר רק נוכח הנסיבות, אבל לצידו ישנם איומים גם בטווח הפלילי כגון אקטים של אנטישמיות או קסנופוביה (שנאה נגד זרים), שוד, גניבה, הפרות סדר אלימות, ונדליזם וכד', אשר נתייחס גם אליהם בהזדמנות זו.

בהקשר זה, יש לראות בהמלצות ההתנהגות המונעת שורה של אורחות זהירות בלבד, בלי צורך לשבש את תוכניות השהות בחו"ל או לפגום בהנאה ממנה.

המלצות התנהגות מונעת
  • אזהרות מסע רשמיות – מומלץ לקיים בדיקה מקדימה אודות המדינה אליה יוצאים באתר המטה לביטחון לאומי המסווג אותן לפי רמת האיום באותה נקודת זמן. בנוסף, באתר מפורסמים גם מסרים לציבור אודות איומים חמים או חדשים, תקופות חמות או מתוחות וכד'.
  • איש קשר בארץ – מומלץ להשאיר קובץ פרטים חשובים בידי איש קשר בארץ (בן משפחה, חבר, קולגה): פרטים מלאים אודות הטיסות ומקומות הלינה, מסלול, לוח זמנים, דרכי התקשרות וכד'.
  • דף קשר – מומלץ להכין מראש, למקרה הצורך, דף קשר לגורמים רלוונטיים בארץ (סוכן הנסיעות, חברת הביטוח, חדר המצב של משרד החוץ) ולגורמים רלוונטיים בחו"ל (נציגויות ישראליות, מוסדות הקהילה היהודית). בנוסף, במדינות רבות קו הטלפון המוקצה לחירום הוא 112, אליו ניתן להתקשר במקרה מצוקה.
  • חברת תעופה – מומלץ לבחור בחברות תעופה מבין המדינות אשר מקיימות מול ישראל יחסים דיפלומטיים, ונתיב הטיסה שלהן מחוץ למרחב האווירי של מדינות אויב. יש לציין שחברות התעופה הישראליות הן הבטוחות ביותר בהיבט האבטחה.
  • בדיקות לבוש וכבודה – מומלץ לבדוק היטב מראש את הלבוש ואת הכבודה בטרם הכניסה לשדות תעופה זרים, זאת כדי להבטיח שהם נקיים מפריטים אסורים אשר יכולים להתגלות במהלך הבידוק הביטחוני, כגון כדור רובה שנשאר בתיק הגב הצבאי, סמים קלים, מזון אסור וכד'. יש לזכור שגם אם אותם פריטים אסורים הוחזקו בשוגג, במדינה זרה מרחב ההבנה והתמרון הוא צר ביותר.
  • חסות קברניט – במקרה בו במהלך הטיסה מחויבת נחיתת חירום במדינה אויבת, יש לפנות מיידית לקברניט, להזדהות ולדרוש את חסותו.
  • תחבורה – במקרה של שימוש ברכב שכור, מומלץ לקיים לו בדיקה מקיפה. במקרה של שימוש במונית, מומלץ להזמין מונית באופן יזום או לבחור מונית רנדומלית, להבדיל ממונית שהנהג מוליך אליהן. במקרה של שימוש בתחבורה ציבורית, מומלץ להשתמש בתחבורה רשמית מוסדרת כגון אוטובוס או רכבת.
  • תחבורה בקבוצה מאורגנת – מומלץ להפנות תשומת לב רצופה לכבודה אשר נכנסת לבטן האוטובוס ולהבטיח את השיוך שלה לחברים בקבוצה. בנוסף, מומלץ לסרוק בקצרה את פנים האוטובוס נגד חפצים חשודים. במהלך המתנה או הפסקה יש לדרוש מהנהג להשאיר את האוטובוס תחת השגחה רצופה.
  • מלון – במהלך הרישום (Check In) מומלץ להבטיח שהדרכון והמסמכים האחרים נשארים בידיכם ולצמצם למינימום מתן פרטים אודות המסלול, לוח הזמנים וכד'. בחדר, הקפידו שהדלת תהיה סגורה, הן בזמן השהות בו והן בזמן היציאה ממנו. במקרה בו אדם זר מבקש להיכנס לחדר ומזדהה בתור איש צוות המלון, יש לאמת את זהותו טלפונית מול דלפק הקבלה. במקרה בו הוא מזדהה בתור שליח, יש לבקש ממנו להשאיר את הפריט בדלפק הקבלה.
  • צמצום שיוך מדינתי – במהלך השהות בחו"ל מומלץ לצמצם למינימום הנדרש את השיוך המדינתי לישראל, לרבות הזדהות ישירה, גילוי דרכון (יש להלביש כיסוי ניטרלי), לבוש (יש להסיר סמלים מזהים), שפה, שיח פוליטי וכד'. בכל מקרה, יש לצמצם את פירוט שירות הצבאי או שירות ממשלתי.
  • מינימום פריטים יקרים – בהתאם למדינה ולאזור אליהם יוצאים, במקרים מסוימים מומלץ להשאיר בבית או במלון פריטים יקרים כגון כסף מזומן, תכשיטים, מצלמות וכד'. יש לשאת את הדרכון ומינימום נדרש של כסף מזומן בכיס פנימי או בנרתיק נסתר.
  • חוקים, נורמות ונוהגים מקומיים – מומלץ להקפיד ליישר קו מול החוקים, הנורמות והנוהגים המקומיים, ולכבד את המותר והמקובל לפיהם. חריגה מהם תייצר תשומת לב שלילית, הן מצד נציגי השלטון המקומי והן מצד האוכלוסייה המקומית.
  • אזורים 'ישראלים' – מומלץ לצמצם למינימום שהות באזורים המוכרים בכך שהם מושכים ריכוז קהל ישראלי או דתי, כגון מקומות תפילה, בתי חב"ד, אתרים היסטוריים, מקומות בילוי מסוימים (הפאב הישראלי) וכד'.
  • אזורים מבודדים – מומלץ לצמצם למינימום שהות באזורים מבודדים למיניהם ולנסות לחבור לקבוצה קטנה, אפילו של תיירים ממדינות אחרות.
  • גורמים זרים – מומלץ לסרב בנימוס להזמנות למיניהן מצד גורמים זרים, בייחוד להזמנות מפתות המשלבות 'הזדמנויות' מפוקפקות כגון החלפות מזומנים, כרטיסי ספסרות, בילויים, סמים או אלכוהול וכד'.
  • מקרים בהם מתגלים חשש או חשד – במקרים הללו מומלץ לפנות מיידית וישירות לכוחות הביטחון המקומיים, לדווח להם אודותיהם ולבקש את חסותם. במקרה בו האזור נטול כוחות ביטחון, יש להתקדם במהירות לסביבה הומת אדם ולהיצמד אליה.
  • שמירת חפצים – בכל שלב, מומלץ להשאיר את החפצים האישיים איתכם. במקרה של אחסנה במלון אחרי צ'ק אאוט (Early Check Out), חובה לבדוק את הכבודה שנית בקבלתה חזרה ואף לדווח לגורם הביטחון בשדה התעופה אודות זאת, פן הוכנסו אליה פריטים אסורים במהלך האחסנה. בהקשר זה, יש לשים לב שבזמן אריזה של קניות ובייחוד מתנות, נארזים הפריטים שקניתם בלבד.
  • שוד – במקרה של שוד מומלץ לגלות איפוק וריסון ולמסור לשודדים את הפריטים אותם הם דורשים, בלי התנגדות. בהמשך, יש לדווח למשטרה ולחברת הביטוח.

 

משוב
140

תגובה חדשה