fbpx
כלים טכנולוגיים באבטחה

 

האבולוציה בתחום האבטחה מתרחשת בקצב מואץ בשנים האחרונות. השנים בהן הסטנדרט היה הצבה של אדם חסר הכשרה בפתח האתר חלפו, והרגולציה הביאה איתה את מודל ההנחיה ואת ההכשרות הבסיסיות והמתקדמות. במקביל, באתרים רבים, את המכולה המאולתרת ואת הבודקה המיתולוגי החליפו ביתנים מדוגמים ומאובזרים, המספקים למאבטחים תנאים נוחים כגון מזגן, מיקרוגל וכד'. המותרות של אתמול נהיו הנורמה של היום. הדוגמאות הללו מלמדות, בשורה התחתונה, תחום האבטחה התקדם ומתקדם.

גם האיום השתנה. המציאות בה התרחיש של מחבל מתאבד התקיים בתדירות גבוהה והסב נזקים קשים, ובהתאם היה לב הלמידה וההכשרה של כוחות האבטחה, היא מציאות ישנה. הן בשל הירידה התלולה לכדי קו האפס של תרחיש ספציפי זה, והן בשל צמצום האיום למקרים ספורדיים של מחבלים בודדים. נכון, ישנם גופים מאובטחים אשר מחייבים אבטחה ברמה גבוהה, לרבות אבטחה פיזית, אבל נדמה שבמקרים רבים תקן האבטחה הקיים הוא ירושה חלודה של תקופות קודמות.

למרות זאת, מנהלי ביטחון רבים בוחרים להישאר תחת תוכניות אבטחה ישנות ובלתי רלוונטיות, להישאר באזור הנוחות, ומנסים לדחות את הקץ. במקרים הללו, האחיזה במתווים הקיימים מכרסמת ביכולות האבטחה ומייצרת תורפות.

והנה, בשנים האחרונות החלה מגמה חדשה ומבורכת של אימוץ כלים טכנולוגיים, הרבה בזכות ההתפתחות הטכנולוגית המואצת שאנו חווים בכלל מישורי החיים.

מנהלי ביטחון רבים מבקשים להכיר את הפיתוחים האחרונים ולבחון את התאמתם לפרויקטים תחת חסותם. בנוסף, ברוב הארגונים, בהם האבטחה היא רכיב בתקציב, רואים באבטחה טכנולוגית גם חלופה זולה יותר בהשוואה לאבטחה פיזית מבוססת כוח אדם. כלים טכנולוגיים באבטחה קיימים היום בקשת רחבה ומגוונת של יישומים ומחירים, רובם מוצרי מדף, והשימוש בהם הפך להיות זמין, נוח וזול.

ברמה מתקדמת יותר, מנהלי ביטחון מגייסים את אותם כלים טכנולוגיים אשר משמשים אותם בתחום האבטחה, ובהתאמות נדרשות משתמשים בהם גם בתחומים אחרים שמשרתים את הארגונים. בקרות אש ומים, ניהול חניון, רישום ספקים וסחורות וכו' וכו'. תחומים שבתינתן הטכנולוגיה המתאימה ניתן יהיה להכפיף תחת צוות האבטחה ולייצר איגום משאבים.

התנהלות כזו, אשר מלמדת אודות יוזמה ומחויבות, תאיר את מנהל הביטחון באור חיובי ותרים קרנו מול ההנהלה. במקביל, תיתן בידו גם כוח ושליטה. בנסיבות הללו, מנהל הביטחון יהיה בפוזיציה בה יוכל לקדם שינויים חוצי ארגון דרך תחום האבטחה אשר ירכז תחתיו תחומים נוספים. יותר אחריות, יותר סמכות, יותר הכרה.

לצורך ההמחשה, בנישה של מוסדות החינוך ברור לרובנו שהרגולציה הנוכחית מחייבת החמרה איכותית. מאבטחים מבוגרים אשר צלחו הכשרה בסיסית של שישה ימים בלבד הם הגנה מינימלית, אולי אפילו רק סמלית. קשה לדמיין מאבטח בפרופיל זה מגיב ברמה הרצויה למחבל. לתפיסתי, במקרה זה אבטחה טכנולוגית יכולה לספק תגובה ברמה גבוהה בהרבה, ובכך לצמצם את כמות התקריות ואת הנזק הנגרם בגינן.

יתרון נוסף של אבטחה טכנולוגית הוא תפוקה של מכונה – רצופה ואחידה. בלי תשישות, בלי אובדן ריכוז, בלי שאננות. הגורם האנושי, שהוא אבי רוב התקלות, מצומצם למינימום.

המאבטח הגנרי במוסד חינוך, אשר מקיים מידי בוקר בקרת כניסה למאות המורים והתלמידים, יוחלף בטכנולוגיה. זיהוי מורשי כניסה דרך תג, דרך זיהוי פנים, דרך קול, דרך אישור מרחוק וכד', היא טכנולוגיה קיימת. באתרים גדולים ניתן להקים מוקד שליטה ולתגבר באבטחה פיזית במקרה צורך.

ניצנים של שינוי חשיבה ויישום טכנולוגי מתקדם אנו כבר רואים בפרויקטים אחדים, אצל מנהלי ביטחון שדוגלים בחדשנות. מה שהיה נדמה בדיוני לפני 10 שנים, כגון רחפן אוטונומי שסורק שטחים נרחבים באפקטיביות ובמהירות, היום הוא כלי ריאלי וישים.

התהליך לשילוב טכנולוגיה בפרויקט קיים מתחיל בשלבים הראשונים המוכרים: סיור שטח, מיפוי איומים וכד'. השלב הבא הוא חישוב התקציב הנדרש בהחלפה של מרכיבי אבטחה קיימים במרכיבי אבטחה טכנולוגיים חדשים, תוך בחינה של החיסכון המצטבר בפרק זמן מוגדר.

לדוגמה, הקמה של מוקד שליטה ובקרה (שו"ב) דורשת תקציב בסך X ₪. בכך, נוכל לצמצם את כוח האדם פר משמרת בשני מאבטחים. החיסכון המצטבר של צמצום כוח האדם, בתוך שישה חודשים, יחזיר את מחיר ההקמה של המוקד החדש.

המלצות:

  • הזמינו לסיור מקדים מספר ספקים. תנו להם, בנפרד, להציג מניסיונם את הפתרונות הטכנולוגיים המתאימים לכם. מלבד סקר שוק, תקבלו גם נקודות מבט שונות ואולי גם פתרונות שטרם נחשפתם אליהם קודם.
  • צרו קשר מול קולגות בפרויקטים דומים, ובקשו להתארח אצלם כדי לראות את הפתרונות שהם בחרו. זוהי הזדמנות ללמוד, לשאול ולבקש המלצות.
  • מומלץ לבחור כלי טכנולוגי ותיק ומהימן. בטווח הארוך, חשוב להבטיח שהתחזוקה של הכלי תהיה נגישה וזולה. כלי ייחודי אוזק אותנו לספק ייחודי, ונהיה שבויים ליציבותו ולמחיריו בלי מרחב תמרון. בהקשר זה, יש להשאיר את האופציה, בחוזה ובתוכנה, להחליף ספק או רכיבים בכל שלב.
  • במקרה בו אתם מנהלים פרויקט גדול ומבוזר, ניתן לקיים פיילוט של כלי טכנולוגי מסוים בנקודה אחת בלבד, לבחון אותו באינטנסיביות ולקבל החלטה לגבי שאר הפרויקט בהתאם לממצאים.
סיכום

כאמור, מנהלי ביטחון רבים מתקשים לשחרר את תבניות החשיבה הקיימות אשר שירתו אותם נאמנה במשך שנים, ולשלוח כוח אדם הביתה. למרות זאת, המחר כבר פה והוא כובש במהירות תחום אחר תחום, ואבטחה הוא אחד מהם.

ההתפתחות הטכנולוגית המואצת תמשיך בקצב שלה, ומנהלי הביטחון מחויבים להדביק אותה, במוקדם או במאוחר. אגב, לפני שהאויב יקדים להשתמש בה נגדנו.

נרצה או נדחה, זו המציאות החדשה ורצוי להכיר בה ולהתנהל בהתאם. שילוב כלים טכנולוגיים יכול לשפר את אפקטיביות האבטחה ואף לייצר חיסכון תקציבי בטווח הארוך.

 


 

הרצאות רלוונטיות:

משוב
200

תגובה חדשה