fbpx

כלב הגנה בשירות מערך האבטחה

מאבטח בליווי כלב הגנה

מרכז לוגיסטי גדול. מאבטח חמוש, לבד במשמרת לילה. יושב בחדר הבקרה, מזפזפ בין המצלמות, מזפזפ בין פייסבוק לאינסטגרם, קם להרתיח מים לקפה. אחת ל-45 דקות, סיור רגלי קצר בין הנקודות הרגישות באתר. שגרה.

04:14. המאבטח לוקח את הטלפון הנייד ואת הפנס ומדווח למוקד הארצי יציאה לסיור רגלי נוסף. בדיקה פיזית של דלתות המשרדים, סריקה ויזואלית של החניון הפנימי, ימינה למתחם המחסנים. פתאום, קול נקישה קצר וחד מפר את הדממה. המאבטח נדרך לשלוש שניות, מנסה לשחזר את מקור הקול, לשייך אותו לתרחיש סביר ותקין, ואז, נקישה נוספת. המאבטח מצמיד את היד לאקדח ומתקדם בהיסוס, בחשש, בדופק גבוה. סורק מהמקום, ממרחק, רק את הנקודות אותן הפנס מצליח להאיר. דקה, שתיים, דממה. המאבטח חש הקלה. כנראה שזה היה רק חתול שהפיל משהו. חזל"ש.

בינתיים, חוליה של שלושה פורצים בגב המחסן האחרון חזרה לרוקן אותו מהתכולה.

מערך האבטחה הסטנדרטי באתרים מבוסס שילוב בין כוח אדם, כלים (לרבות טכנולוגיה) ונהלים, ברמות ובמידות שונות. שילוב זה נפוץ ומיושם במרבית האתרים בזכות כך שיש בו מיצוי של רוב המשאבים הזמינים אשר ברשותם. מאידך, המיצוי של המצוי, באורח אבסורד, הוא גם ה-תורפה הגדולה ביותר של מערך האבטחה הסטנדרטי. סטנדרטי, בהיותו כזה, הוא גם נפוץ, שבלוני, חדגוני. גם החוזקות וגם החולשות קלות לבחינה ולניתוח, גם מצד האויב.

תובנה והפנמה זו, מחייבת את מנהל האבטחה לשלב במערך X פקטור – תוספת ייחודית המקנה יכולות ויתרונות חדשים, מתקדמים ובלתי צפויים, ברמת מכפיל כוח או אפילו משנה משחק.

אחרי שנים רבות של ניסיון בתחום ניהול האבטחה הפיזית, גיליתי X פקטור חדש – כלב הגנה.

כלב הגנה הוא גם כלב תקיפה, אשר מתלווה לנוהג (האדם המוליך אותו, במקרה זה המאבטח) ורואה בו אלפא, מנהיג הלהקה. הכלב מאולף ומאומן לספק הגנה לנוהג מפני איומים ישירים ובמקרה הצורך גם ליזום תקיפה שלהם, בפקודה או באינסטינקט.

כלב הגנה נבחר אחרי תהליך איתור ובחינה קפדני, בזכות גנטיקה ואופי (יצרים, סוציאליות) המתאימים למשימה זו. אחרי צירופו למערך האבטחה הוא מתחיל תקופה של היכרות וקשר מול הנוהגים ובהמשך מצטרף למשמרותיהם.

היכולות והיתרונות של כלב הגנה בשירות מערך האבטחה:

  • הרתעה. כלב הגנה, בזכות הנוכחות הפיזית והניראות המאיימת (תוספות הציוד כגון קולר דוקרנים, זמם, רתמה וכו'), מייצר הרתעה ברמה גבוהה. בנוסף, בשל היותו כלי בלתי קונבנציונלי ובלתי צפוי, ההרתעה נגד האויב רק מתחזקת.
  • צמצום נקודות חיכוך פיזי. בהמשך לנקודה הקודמת, נוכחות כלב הגנה בסיטואציה מנטרלת חיכוכים בטרם היווצרותם. היריב נוטה לסגת בשלב מוקדם יותר בשל האפשרות שהתגובה תהיה מצד הכלב.
  • ביטחון גבוה לנוהג. ליווי של כלב הגנה מקנה לנוהג ביטחון גבוה יותר, בין היתר כדי לקיים את המשימות ברמה קפדנית ומחמירה יותר.
  • יצרים מפותחים ואינטנסיביים. היצר הדומיננטי ביותר בהתנהלות כלב הגנה הוא יצר ציד. כלב הגנה, גם במהלך סיור שגרתי ובטח שבפקודה, יגלה מוטיבציה גבוהה ומתמידה בחיפוש אחר טרף וברדיפה אחריו.
  • חושים מפותחים ורגישים. כלב הגנה ניחן בחוש ריח ובחוש שמיעה מפותחים ביותר. החושים הללו מאפשרים קריאה רחבה ומדויקת יותר של הסביבה ורגישות גבוהה יותר לחריגים בה, ברזולוציה בלתי נתפסת בהשוואה לאדם.
  • יכולות פיזיות גבוהות. כלב הגנה ניחן בכושר, בהתמצאות ובמהירות ברמה גבוהה בהשוואה לנוהג. במקרה צורך, ניתן לשלוח את הכלב לסרוק תא שטח גדול ואף לרדיפה.
  • יכולות הכלה מרחוק. במקרה הצורך, ניתן לשלוח את הכלב להתמודד מול חשוד/ים מרחוק, זאת מבלי לסכן את הנוהג.
  • כלב הגנה, במקרה הצורך, בלתי תלוי בנוהג. שילוב היצרים והחושים מאפשר לו לזהות איום הרבה לפני הנוהג ולשדר אינדיקציה מתאימה ואף להקדים תקיפה.
  • כלב הגנה הוא כלי נשק, אבל להבדיל מנשק חם (אקדח, רובה) אשר לו הוראות פתיחה באש מחמירות ואף מסרסות, גבולות השימוש בו רחבים וגמישים יותר ולפיכך ניתן לייצר איתו תגובה אפקטיבית בשלל תרחישים וברמות תוקפנות שונות (איום בנביחות או בגרגור, ניגוח זמם, נשיכה).
  • שותף למשמרת. כלב הוא גם שותף חי למשמרת הנוהג. הנוכחות הפיזית והרגשית שלו מאפשרת דינמיקה בינו לבין הנוהג, אינטראקציה חיובית, אשר תורמת לקשב ולדריכות האחרון, בטח במשמרות ארוכות ומתישות.

04:14. המאבטח לוקח את הטלפון הנייד, את הפנס ואת הכלב ומדווח למוקד הארצי יציאה לסיור רגלי נוסף. האינטראקציה בין המאבטח לבין הכלב מפיגה את התשישות והסיור הופך למשחק מהנה ביניהם. באזור המשרדים, הכלב נדרך לשנייה וחצי ומתחיל למשוך קדימה. דממה, אבל המאבטח מבין שהכלב חש משהו, מחליט לבטוח בו ולתת לו להוביל. קול נקישה קצר וחד מפר את הדממה. המאבטח נדרך לשלוש שניות, ואז נקישה נוספת. המאבטח מצמיד את היד לרתמת הכלב, ונותן לו את הפקודה לסריקה. הכלב נורה בריצה אל מתחם המחסנים ומתחיל לחפש את הטרף. המאבטח, ממרחק, ניזון מהנביחות ואז גם מקריאות מבוהלות, מבין שהיה זיהוי ומדווח למוקד. אחרי דקה של נביחות בלבד, המאבטח מתקדם לכיוון המחסן בקצה המתחם. בגב המחסן, מלבד הכלב, יש רק חור וסחורה בשווי מאות אלפי שקלים אשר החוליה הותירה מאחור.

מנהלי אבטחה, מהו ה-X פקטור שאתם משלבים במערך?

משוב
80
תגובה
  1. מעניין ומוסיף ידע

תגובה חדשה