fbpx
אורן שם טוב - המרכז הרח תחומי לביטחון, אבטחה וחקירות

 

תחת תפקידי בניהול המרכז הרב תחומי ולאור היכרות קרובה של מוסדות לימודים רבים בתחום האבטחה ומחוצה לו, אני נחשף לקשיים חדשים ומתגברים בתהליך הלמידה ובהספק התוצרים הרצויים. במרוצת השנים, תשומות האנרגיה הנדרשות כדי להוביל כיתה לרף המינימלי הן גבוהות יותר ויותר. הדורות פוחתים? אולי להיפך – הדורות מתקדמים אבל המלמדים פוחתים?

התשובה נתונה במחלוקת, אבל תהיה אשר תהיה, ישנה הסכמה גורפת שהדורות משתנים. משתנים בקצב גבוה יותר מזה של המלמדים. אנו המלמדים התקשינו לאבחן בזמן אמת את התמורות בקרב התלמידים, בשלל היבטים, ונשבינו בתפיסה הפדגוגית ובמתודותיה.

פדגוגיה, אותה אנו מכירים ובה אנו משתמשים מאז ומתמיד, בתרגום המילולי שלה, היא 'להוביל ילד'. חינוך ילדים. מאידך, קהל התלמידים שלנו בתחום האבטחה הוא אחר – מבוגרים. רמות האפקטיביות והרלוונטיות של הפדגוגיה מול קהל זה יורדות ויורדות. לפיכך, התפיסה ומתודותיה גם כן צריכות להיות אחרות ומתאימות. זוהי אנדרגוגיה – חינוך מבוגרים.

למידה היא מסר מאת צד אחד לצד שני, מתוך מטרה להקנות לו אינפורמציה, הבנה, מיומנות וכד', ובכך לגרום לשינוי ולצמיחה. תהליך הלמידה בתחום האבטחה מתרחש בתדירות גבוהה יותר מהמיוחס לו והוא פורץ את גבולות הקורסים וההכשרות בבתי הספר. נכון, הביטוי הקלאסי שלו הוא של מלמד בכיתה מול תלמידים, אבל הוא מתרחש גם בתדריך לפני משימה של מנהל אבטחה בשטח מול מאבטחים, גם בהצגה של תחקיר לצוות, גם בפרזנטציה של תוכנית ותקציב שנתיים מול ההנהלה וכו'. יש מסר מאת צד א' לצד ב' במסגרת למידה.

הדרג הניהולי מצוי בצד המלמד בתדירות גבוהה ולפיכך חשובה מבחינתו הכרה ויישום של יסודות האנדרגוגיה, זאת כדי להבטיח למידה אפקטיבית בקרב קהל הלומדים.

השלב הראשון הוא אפיון קהל הלומדים.

הגיל הוא רק קטגוריה אחת מיני רבות. התפקיד, הרמה, הניסיון, הן קטגוריות נוספות – שונה לימוד מנהל אבטחה הנושק לגיל הפרישה מלימוד מאבטח חדש שרק השתחרר מהשירות הצבאי. שונה לימוד מנהל ארגון חמוש אשר רואה בכך שלב נוסף בקריירה מלימוד מוקדן אשר רואה בחדר הבקרה משרה סטודנטיאלית זמנית.

למידה אפקטיבית חייבת להתאים לקהל והמשימה הראשונה של המלמד היא להבין מיהו. מלבד גיל, תפקיד, רמה, ניסיון וכד', ישנן שאלות – למה הוא יושב בכיתה? מה חשוב לו לקבל? האם למידה היא חלק מהשגרה שלו? מתי הוא למד לאחרונה? איך נכון לדבר איתו? בכל מקרה, ברור שהתשובות הן מהותיות יותר בקרב קהל לומדים מבוגר, ובמידה רבה אפיון נכון הוא מפתח.

השלב השני הוא גיוס קהל הלומדים.

בראש ובראשונה, מבוגר צריך להבין למה. להבדיל מילד אשר יושב בכיתה מתוך חובה, מבוגר יושב בכיתה מתוך בחירה ומתוך הבנה שיש בלמידה כדי לתת לו רווח כזה או אחר – הסמכה, יתרון תחרותי, קידום, יוקרה וכו'. המוטיבציה יכולה להיות פנימית (תחושות) או חיצונית (חומרית), בהתאם לאופי הלומד. המלמד נדרש לשקף ולתת לו את אותו 'למה', להמחיש את התוצר והרווח הפוטנציאלי, ובכך לגייס את הקשב שלו לתהליך הלמידה.

שנית, הדימוי העצמי של המבוגר חזק יותר בהשוואה לילד ובהתאם גם הרצון להוכיח לאחרים את המסוגלות לניהול עצמי. מבוגרים רוצים להיות שותפים שווים בתהליך הלמידה ולקדם את המתודות הרצויות והתורמות מבחינתם. בהמשך לזאת, תהליך הלמידה אותו חווה מבוגר נבחן בכל זמן נתון. מבוגרים מביאים איתם לתהליך הלמידה ניסיון חיים גדול יותר והם משתמשים בו כדי לבחון את התוכן, להבין את הרלוונטיות ואת היכולת שלו לתרום להם ברמה האישית. אגב, בדיוק כפי שאתה בוחן תוך כדי קריאה את מאמר זה.

השלב השלישי הוא שימוש במתודות לימוד מתאימות.

המבוגר הוא גם פרקטי יותר, ממוקד מטרה. הוא בוחר את הנושאים אותם ילמד בהתאם למטרות ולאותו רווח רצוי, ואת הדרך בה ילמד בכוונה שתהיה חוויה חיובית. למידה אפקטיבית מתאפשרת כשהתוכן משרת באורח ישיר את הרצון לרכוש סוג מסוים של ידע וכשהדרך מתמקדת בתהליך וביישום (מקרי בוחן, סימולציות, דיון) ופחות בתיאוריה. המתודה האפקטיבית ביותר היא גילוי מודרך, הובלה של הלומדים אל הפתרון הרצוי או הנכון. המלמד נדרש לאמץ תפקיד של מדריך, מנחה, אשר מסמן ומאיר את הדרך, אבל משאיר לקבוצה את ההליכה בה, להבדיל מתפקיד של מורה אשר מגיש את התוכן ישירות, באורח חד צדדי.

לסיכום,

קהל הלומדים שלנו בתחום האבטחה, הן במוסדות הלימוד בהם אנו מקיימים קורסים וסדנאות, והן באתרים בהם אנו מקיימים הכשרות ספציפיות לתפקידים ואפילו תדריכים לפני משמרות וכד', שונה מהקהלים אליהם מתייחסת הפדגוגיה ומתודותיה. מדובר באוכלוסייה מבוגרת יותר ומנוסה יותר, אשר דורשת התאמות. במקרים בהם אנו מקלים בהבחנה, קהל הלומדים שלנו דוחה את תהליך הלמידה ורמת האפקטיביות צונחת.

כיתה מלאה בקהל לומדים היא אינדיקציה כוזבת לטיב הלמידה. במקרים רבים, הקהל נשאר איתנו מתוך אילוץ ומתוך רצון לקבל לידיו בסוף תהליך הלמידה את הדיפלומה הנדרשת. אנו המלמדים חייבים להציב סטנדרטים גבוהים יותר. אנו חייבים להבטיח שהצלחנו לשלוח בחזרה אל השטח מנהלים או מאבטחים אשר חוו תהליך למידה אמיתי שהקנה להם ידע, כלים, והחשוב ביותר, מוטיבציה אשר תחזיר אותם אל התהליך מתוך רצון להתפתח ולהתקדם.

 


 

אתר המרכז הרב תחומי לביטחון, אבטחה וחקירות

משוב
50

תגובה חדשה