fbpx

פתרונות אנליטיקה באבטחה

מאמר - פתרונות אנליטיקה באבטחה - חן יודלביץ - הגילדה - הבית של מנהלי הביטחון

 

האבולוציה הטכנולוגית המואצת בתחום האבטחה היא המציאות החדשה מזה שנים, וככזו היא מזמנת לגופים המאובטחים, שוב ושוב, חומר למחשבה וליישום. הטכנולוגיות החדשות הן במקרים רבים חרב פיפיות, ויכולות להיות גם כלי הגנה בידינו וגם כלי התקפה נגדנו.

אחד הכלים המתפתחים והמדוברים ביותר בשנים האחרונות הוא אנליטיקה.

אנליטיקה היא תוכנה מבוססת אלגוריתם אשר מאפשרת ניתוח אוטומטי ומיידי של תמונה, בהתאם להגדרות מוקדמות (חוקים, לרבות התניות). במילים אחרות, אנליטיקה מאפשרת למוצר זיהוי אוטומטי ומיידי של אובייקט, ולספק התראה אוטומטית ומיידית אודותיו.

בכך, מצלמות האבטחה שברשותנו הופכות אקטיביות יותר וחכמות יותר. מצלמות שקודם היו בשימוש לצורך תחקור בלבד (צפייה בהקלטות), הופכות למצלמות שהיום בשימוש לצורך זיהוי בזמן אמת ומתן תגובה מיידית.

לדוגמה, מצלמות היקפיות סביב אתר מאובטח יכולות לזהות אוטומטית ומיידית כל חצייה של קו מוגדר או כל כניסה לתחום מוגדר, ולשלוח התראה אוטומטית ומיידית למוקדן או לסייר.

מצלמות נתמכות אנליטיקה הופכות להיות אלמנט 'חי' – נכנסות לתוכנית האבטחה ולכוח בתקן, ובמקרים רבים אף מחליפות את כוח האדם באתרים, הן בזכות היתרונות המבצעיים והן בזכות החיסכון התקציבי היחסי.

מצד שני, אנליטיקה היא ה-Buzzword של ימינו. כולם ממליצים אודותיה, כולם מספקים אותה, מבקשים אותה או משתמשים בה, אבל אנליטיקה היא שם כללי ורחב שחובה לדייק ולהתאים.

ישנן הרבה חברות, ישנם הרבה דגמים, ישנם הרבה שימושים. כל מוצר מציג יתרונות וחסרונות יחסיים בהשוואה לאחר, והלקוח מחויב לדייק ולהתאים בין הצרכים שלו לבין המוצר האופטימלי.

מאמר זה יסקור את השלבים ואת השיקולים אשר מומלץ להתחשב בהם במהלך השילוב של פתרונות אנליטיקה באבטחה.

שלב 1: אפיון ותכנון

בשלב הראשון, האפיון והתכנון, חשוב לנתח את אופי השגרה באתר, את האיומים, את תוכנית האבטחה הקיימת ואת הצרכים החדשים שבגינם תותקן האנליטיקה. אנליטיקה היא כלי תומך, בשלב זה צריך להבין את מה היא תומכת.

האתר מתנהל 24/7 או רק ביום? האתר מקבל קהל? באתר ישנם מוקדים רגישים? האיומים נגד האתר הם חבלניים, פליליים או אולי פנימיים? יש באתר מאבטחים? מהי פריסת המצלמות הנוכחית? יש לאתר מוקד מקומי או מוקד במיקור חוץ? וכו'. בהתאם לתשובות ניתן יהיה לבחור בפתרונות המתאימים ביותר.

האנליטיקה הושרשה בתחום הביטחון, אבל הפוטנציאל שלה פרץ את הגבולות הללו לתחומים רבים ונוספים.

לצורך ההמחשה, בתחום הבטיחות אנליטיקה יכולה להיות בשימוש באתר בנייה ולזהות אם הנוכחים בו חובשים קסדות. בתחום הלוגיסטיקה בשימוש במחסן ולזהות אם, כמה ומתי פריטים מסוימים יורדים מהמדפים. האפשרויות הן אינסופיות.

שלב 2: התקנה

אנליטיקה יכולה להיות מותקנת ישירות במוצר הקצה (מצלמות רגילות, גוף, רכב, רחפן וכו'), בשרת או בתוכנה. הבחירה המומלצת ביניהם תלויה בנסיבות שונות ומקנה יתרונות שונים.

בהקמה של פרויקט חדש מומלץ לבחור באנליטיקה במצלמות, ובכך לחסוך בעומס שיהיה בצד השרת. בשדרוג של פרויקט קיים בו כבר מותקנות מצלמות רבות, מיותר להחליף את כולן וניתן לבחור באנליטיקה בשרת. האפשרות השלישית, אנליטיקה בתוכנה, יכולה לתת פתרונות נקודתיים ולהכיל פיתוחים מיוחדים, אך היא יקרה ביחס לשתי האופציות הקודמות.

במקרים בהם מצלמה רגילה מתקשה לייצר זיהוי מול אתגרים של מרחק גדול מידי ושל מזג אוויר קשה מידי, ניתן להשתמש במצלמות תרמיות שנותנות מענה לכך. מצלמה תרמית היא סנסור שמזהה הבדלים בין טמפרטורות, ובכך מצליחה להחריג את האובייקט גם במרחקים של מאות ואלפי מטרים, וגם תחת תנאי מזג אוויר מאתגרים (אגב, ניתן להשתמש בה גם לגילוי אש).

מוצר נוסף שמגדיל אף יותר את טווח הכיסוי של האנליטיקה ומאפשר שדה ראייה גדול ורחב הוא רדאר.

לרוב, לצד המצלמה התרמית או הרדאר מתקינים גם מצלמה רגילה, שיכולה להשלים את התמונה ולראות את הסביבה שבה האובייקט מתנהל.

מצלמה מסוג אחר שנותנת פתרונות אחרים היא PTZ. מצלמה שיכולה לזוז סביב צירים, ימינה-שמאלה, מעלה-מטה וזום. התקנה של מצלמת PTZ מאפשרת מעקב אחרי אובייקט שזוהה בתא שטח מוגדר במצלמה אחרת, גם אחרי יציאתו משדה ראייתה.

שלב 3: הגדרות

בשלב ההגדרות, מנהל הביטחון נדרש לבחור מבין החוקים וההתניות שבתפריט, ולהכתיב את התרחישים בהם יזוהו אובייקטים ויתקבלו התראות.

יש לציין, אנליטיקה מסוגלת להבחין בין אדם, רכב, כלב וכד', ולנקות את התמונה מרעשים למיניהם כגון גשם, עלים וכד', ובכך לספק התראות במהימנות גבוהה.

לפיכך, שלב ההגדרות הוא קריטי ביישום הפרקטי של האנליטיקה. בשלב זה, ניתן להוסיף לזיהוי גם התניות ותגובות אוטומטיות כגון כריזה, הבהוב, חיוג לאיש קשר וכו'.

יתרון נוסף של אנליטיקה היא היכולת להגדיר פוליגון בתא שטח מחוץ לאתר, ובכך לזהות אובייקט בשלב מוקדם יותר ולאפשר זמן תגובה ארוך יותר. פתרונות כגון גלאים למיניהם או גדר אינדקטיבית מזהים את האובייקט רק בכניסתו לקו ההגנה הפיזי הראשון של האתר.

חשוב לזכור, כל פתרונות האנליטיקה באבטחה ניתנים להסבה גם לשימושים אחרים בתחומים נוספים, כפי שציינו קודם. לדוגמה, ניתן לאתר חסימה של ציר פינוי או דלת חירום תוך שימוש בחוק לפיו כל כניסה של רכב לאזור מסומן תשלח התראה אוטומטית, למוקד, לסייר, אפילו לנהג אם נוסיף יכולת של LPR, זיהוי לוחיות רישוי. את אותו חוק ניתן להחיל גם בשבילים הצמודים לאתר, בחניות שמורות וכו'.

שלב 4: בחינה ואישור

בשלב החמישי והאחרון, מנהל הביטחון בשיתוף מנהל הפרויקט נדרשים לבחון את האנליטיקה, מקצה לקצה, במגוון רחב של תרחישים ותנאים, זאת כדי להבטיח את היישום האופטימלי והנדרש של יכולותיה.

יש להיות מוכנים ונכונים לתקופה קצרה של חבלי לידה, בה יידרשו דיוקים למיניהם.

מומלץ לקיים גם בדיקות ואשרורים תקופתיים.

סיכום

פתרונות האנליטיקה באבטחה היום הם רבים ומגוונים, ובמרוצת החודשים והשנים הפיתוחים הטכנולוגיים יוסיפו לתת בידי מנהלי הביטחון אינספור יכולות חדשות. כבר היום, לרוב הצרכים ישנם פתרונות.

בשל קצב הפיתוחים המואץ, חשוב לחיות את השוק, להישאר קשובים ולהיות יצירתיים, זאת כדי להבטיח שימוש אופטימלי בהם.

 


 

תוכן משלים:

משוב
300
תגובה
  1. ניתוח מקצועי ומדויק של השיקולים והתהליכים שיש לבצע בתהליך שימוש נכון ב אנליטיקה.
    הייתי מוסיף את התהליך שנכון לבצע בתקופה הראשונה של הפעלת אנליטיקה חדשה – צמצום התרעות השווא.
    תהליך של דיוק ההגדרות, למידה, כיוונון שיקטינו את התרעות השווא ויאפשרו אמינות גבוהה יותר ההתרעות שמתקבלות.

תגובה חדשה