fbpx

מגזין מצודה | שי זר בראיון אודות הגילדה

מגזין מצודה - שי זר בראיון אודות הגילדה

 

מתוך מגזין מצודה, גיליון 40, אשר פורסם בחודש יוני 2021:

בחודש נובמבר 2019 הגיחה לתחום ניהול האבטחה ישות חדשה בשם 'הגילדה', אשר במהרה תפסה תאוצה וביססה את מקומה כגוף המוביל בישראל, המשמש פלטפורמה שיתופית לקהילת מנהלי הביטחון והתחומים המשיקים.

אודות הגילדה, החזון והתוכניות, קיימנו ריאיון עם שי זר, מייסד ומוביל המיזם.

ראיין וערך: עירד גיל

 


 

שי זר, בן 38, החל את דרכו בתחום האבטחה בשנת 2005, מיד לאחר שירותו הצבאי ביחידה קרבית.

שי התחיל כמאבטח מן המניין באגף הביטחון של משרד התחבורה, ובמרוצת השנים התקדם לתפקידי ניהול ראשונים, ביניהם מנהל מוקד הביטחון הארצי ומנהל האבטחה הפיזית בשלוחות המשרד.

במקביל, סיים בהצטיינות תארים ראשון ושני בתקשורת ציבורית, פוליטית ושיווקית באוניברסיטת בר אילן.

בשנת 2011, לאחר שש שנים במשרד התחבורה, ולאחר התלבטות לגבי המשך מסלול הקריירה מנקודה זו ואילך – אבטחה או תקשורת, שי בחר להמשיך בתפקידי ניהול בחברות אבטחה, הן בשטח והן במטה.

משנת 2016, שי משמש בתפקיד סמנכ"ל 'כלבי אשמורת', חברה המתמחה במתן פתרונות ייחודיים בתחום האבטחה, לרבות שילוב של תפיסה חדשנית, כוח אדם ברמה גבוהה (בליווי כלבי הגנה) וטכנולוגיה מתקדמת. החברה מנהלת פרויקטים בפריסה ארצית, ופרויקט הדגל שלה הוא שכונת צהלה בתל אביב.

שי, איך הכל התחיל?

"במקביל לקריירה בתחום האבטחה, המשכתי לפתח גם את אהבתי לתחום התקשורת, תוך מיקוד בתחום המיתוג והשיווק. למדתי, צברתי ניסיון ומוניטין, והתחלתי להרצות ולהנחות בסדנאות בתחומים ניהול קריירה, מיתוג אישי, שיווק ויזמות.

לפני כשנתיים התחלתי להוביל סטארטאפ, מיזם טכנולוגי חדש בתחום גיוס כוח אדם לאבטחה בפרט, ולגיוסי מסה בכלל.

במסגרת פרויקט זה, נחשפתי לראשונה לתחום הקהילות המקצועיות ולמדתי אודות הפוטנציאל הגלום בקולקטיב שיתופי אשר מזין, מפתח ומקדם את הפרטים החברים בו. לדוגמא, ישנן קהילות יזמים, מפתחי אתרים, יצרני תוכן וכו'. כל קהילה שכזו היא קולקטיב של מומחים בתחומם, או כאלה שרוצים להתמחות, והם מזינים אחד את השני מניסיונם, מתובנותיהם, מקשריהם וכו'.

הרגשתי שנכון יהיה לייסד קהילה שכזו גם בתחום ניהול הביטחון.

למדתי וניתחתי את השוק, קיימתי שורה ארוכה של פגישות, בחנתי את הפלטפורמות שהיו קיימות דאז והבנתי שיש חלל – ישנו ביקוש גדול למקורות למידה ופיתוח, ומנגד ריק תוכני וסטגנציה מחשבתית. ישנם מומחי תוכן מובילים, ומנגד חסמים פנימיים שמבצרים אותם בשלהם. Lose-Lose. מומחי התוכן מפסידים קהל, חשיפה ומיתוג, והקהילה מפסידה תוכן איכותי, מפתח ומקדם.

להבדיל, בקהילות שאני חבר בהן ישנו ביטוי שגור – "קהילה לפני תחרות". זאת מתוך הבנה והכרה בכך שהדרך האפקטיבית ביותר להתפתח ולהתקדם, גם ברמה הקולקטיבית, היא יחד.

הגילדה מובילה קו זה בקרב החברים בה ומדרבנת וממריצה לחיבורים ביניהם. באורח זהה, הגילדה מקיימת חיבורים גם בינה לבין גופים אחרים, שונים ומגוונים בתחום, לרבות מוסדות לימודים, פורומים למיניהם וכד'. החיבורים מבוססים שותפות אידיאולוגיה וחזון אשר יש בהם כדי לקדם את הקהילה ואת התחום.

אחרי חודשים של מחקר ופיתוח, השקנו את 'הגילדה' – פלטפורמה שיתופית מבוססת קהילה של מנהלי ביטחון ותחומים משיקים, אשר מתחברים יחד, לומדים יחד ומתקדמים יחד.

הגילדה היא מיזם שנבנה מלמטה, בידי מנהלי הביטחון החברים בקהילה (הגילדאים). הגילדאים הם שותפים אקטיביים בבניית המיזם – הם מקבלים החלטות אסטרטגיות ובוחרים את היישומים במשאלים ובמשובים, הם מגייסים את החברים, הם כותבים את המאמרים, הם מארחים את סיורי השטח, הם משתפים את המשרות בלוח הדרושים, הם מחברים את נותני החסות וכו' וכו'.

הגילדאים הם הרוח מאחורי הגילדה. אחד חלם, אבל קהילה שלמה מגשימה.

הפלטפורמה הראשית של הגילדה היא אתר אינטרנט מתקדם ורב יישומים. האתר הוא בסיס הבית של הגילדאים והוא צובר ומשמר את הזיכרון הארגוני של המיזם.

בנוסף, לגילדה שלוחות גם בפייסבוק, בלינקדאין, בוואטסאפ, בטלגרם וביוטיוב, כך שכל גילדאי או אורח יכול לקבל את החדשות ולצרוך את התכנים בדרכו.

היום, גם רוב מילות המפתח בגוגל הקשורות לתחום האבטחה או למנהלי הביטחון, מובילות את המחפשים לאתר הגילדה או לאחת משלוחותיה.

מהו המודל ממנו שאבת את ההשראה לגילדה?

הגילדה שואבת השראה ממקורות רבים, היות שהיא פלטפורמה רבת יישומים – גם קהילה, גם תוכן, גם שירותים. בכל זאת, מקור ההשראה הראשי הוא לינקדאין.

היה חשוב לנו לייצר קהילה שבמסגרתה לכל חבר יש פרופיל אישי, יש את הזהות האינדיבידואלית, יש נכס פרטי, כמו אתר משלו.

הפרופיל האישי באתר מאפשר לגילדאי לפרט אודותיו, להציג את קורות החיים, את תחומי המומחיות, את האתר שלו או את הפרופילים האחרים שלו ברשתות החברתיות. הפרופיל האישי מקנה לגילדאי חשיפה ייחודית, ואפשרות לקהילה ולאורחיה לתקשר איתו ואף לקיים איתו חיבורים מקצועיים-עסקיים.

בהקשר הזה, ראוי לציין שגם מגזין מצודה הוא מקור השראה בהיותו גוף תוכן איכותי שברמה האישית אני צורך מזה שנים, ולומד בזכותו רבות.

מי הם החברים בגילדה?

הגילדאים הם מנהלי ביטחון ותחומים משיקים, מקשת רחבה ומגוונת של נישות וארגונים, בישראל ומחוצה לה.

הקהילה שלנו היא הומוגנית מחד – כולם בדרג מנהלים בתחום, אבל גם הטרוגנית במובנים רבים היות שכמות הנישות והארגונים היא גדולה בהרבה ממה שרובנו נוטים לחשוב. היתרון הגדול של ההטרוגניות הוא באינטראקציה ובחיבורים בתוך הקהילה, ובכך שמנהלים יכולים ללמוד ולאמץ תפיסות ומתודות אליהן הם נחשפים לראשונה במסגרת הגילדה.

נכון להיום, מספר החברים הרשומים בקהילה כבר חצה את ה-1,000.

האם כל מנהל ביטחון יכול להצטרף כחבר לקהילה?

כן, אבל ההצטרפות מחייבת התאמה לקריטריונים שהציבה הקהילה ובתהליך קבלה לרבות מילוי טופס בקשה באתר.

אנו מקפידים לשמור את הקהילה סגורה ואיכותית, ולפיכך כל נרשם מחויב לתת שם של ממליץ אחד מתוך הקהילה, איתו אנו מאמתים את זהותו והתאמתו. נציין רק שיותר בקשות נדחות מאשר מאושרות, בשל מנגנון הסינון הקפדני שלנו.

כאשר מנהל ביטחון מאושר כחבר בקהילה, הוא מקבל גישה אוטומטית לכלל קבוצות הפייסבוק, הוואטסאפ וכד'?

כן. כל גילדאי חדש מקבל קישורים לשלוחות הגילדה, ומוזמן להצטרף אליהן לפי בחירה.

אגב, לאור הצמיחה המואצת של הקהילה מחד, והביקוש הרב לקשרים ולתוכן נישתיים מאידך, פתחנו גם קבוצות משנה למיניהן בשלוחות השונות.

לצורך ההמחשה, סביר להניח שלמנהלי ביטחון ברשויות המוניציפליות יהיו אינטראקציות רלוונטיות יותר בינם לבינם, ופחות בינם לבין מנהלי ביטחון במלונות.

לכן, אחרי אישור החברות של מנהלי הביטחון בקהילה, אנו מפנים אותו גם לקבוצות הגדולות וההטרוגניות, אבל גם לשלוחות המתאימות לו ביותר בהתאם לנישה. לדוגמה, יש לנו קבוצת משנה מאוד מצליחה ופורה בשם 'סגל חוץ', וחברים בה רק מנהלי ביטחון ונותני שירותים מארגונים גלובליים.

יש להוסיף – אנו מאמינים בהנגשה של תכנים רבים גם לאורחים ולמבקרים מזדמנים, שאינם חברים רשומים בגילדה. ניתן לקרוא מאמרים וכתבות באתר, לצפות בהרצאות ובפאנלים ביוטיוב וכד'. זו גם דרכנו להגדיל את החשיפה של יצרני התכנים, של נותני החסויות ושל הגילדה בכלל.

מצד שני, ישנם יישומים שפתוחים לגילדאים בלבד, רובם שירותים כגון לוח הדרושים באתר, שהוא לוח הדרושים המוביל בתחום ניהול הביטחון, התיקיה השיתופית שמרכזת חומרים כגון נהלים, פורמטים, פרסומים וכו', הקצאות למפגשים סגורים כגון סיורי שטח, השקות, השתלמויות, תרגילים וכו'. בכך אנו נותנים לגילדאים יתרון יחסי בהשוואה למנהלי ביטחון שטרם נרשמו לקהילה.

מהו חזון הגילדה?

חזון הגילדה פורסם כבר ביום ההשקה, ומאז מוצג באתר ומדובר בו בהזדמנויות שונות ורבות:

– פיתוח 'One Stop Site' בתחום ניהול הביטחון. פלטפורמה רחבה אשר תספק לחברים בה שירותים מקצה לקצה.

–  פיתוח סטנדרטיזציה בלתי פורמלית בתחום ניהול הביטחון.

אני מאמין שאת השינויים המיוחלים הרבים בתחום יובילו מנהלי הביטחון מלמטה, ומיותר להמתין ולהיתלות בגורמים חיצוניים.

לדוגמה, חטיבת האבטחה במשטרה מתפקדת מצוין בתוך גבולות המנדט שלה, וקורס מנהלי האבטחה אותו היא מנחה נותן בסיס ראוי בתחום האבטחה הפיזית. בלתי הוגן לדרוש ממנה יותר.

מצד שני, רוב מנהלי הביטחון הם מהגופים הבלתי מונחים, ורוב התחומים בהם הם נדרשים בתפקידם מצויים מחוץ לגבולות ההנחיה, כגון חירום, רציפות תפקודית, טכנולוגיות, סייבר, מהימנות וכו', וכל זאת מבלי להזכיר תכנים מחויבים בהיבט ארגז הכלים הניהולי.

הסטנדרט שלנו כקהילה חייב להיות גבוה יותר.

מנהלי הביטחון צריכים להמתין שאחד מהתחומים הללו ייכנס לסילבוס של הקורס המונחה? צריכים להקים ארגון שידרוש זאת? בגילדה אנו מאמינים שצריך לחדש, ליזום ולייצר פתרונות בלתי פורמליים. באחריותינו ובכוחנו להוביל סטנדרט חדש וגבוה יותר לשוק.

–  פיתוח קהילתי. תרבות למידה, יצירה, שיח ושיתוף, הזנה והפריה הדדית.

–  פיתוח, מיתוג וקידום אישי של החברים בגילדה.

מנהלי הביטחון חייבים להכיר בכך שהקריירה שלהם תלויה ביכולת שלהם להיבדל מאחרים, דרך למידה, דרך חשיפה, דרך קשרים. הגילדה מספקת תכנים ושירותים רבים בהיבט ניהול הקריירה, מתוך הבנה שיש לה אפשרות לתת לחבריה יתרון יחסי בשוק מוצף ותחרותי.

יש לגילדה תוכנית שנתית?

בהחלט.

בשלב הראשון אנו מניחים את התשתית הארגונית.

לאחרונה גיבשנו מודל חסויות ייחודי, ולשמחתנו במהרה גייסנו שותפות ראשונות לדרך. בזכותן, גייסנו רכזים מתוך הקהילה, בשכר, והתחלנו לגבש את צוות הניהול אשר יוביל את הגילדה לשלב הבא בפיתוח.

בשלבים הבאים אנו מתכננים לחזק ולשדרג את הקיים, ובמקביל לקדם יישומים חדשים. המרכזיים שבהם: חזרה למפגשים הפיזיים כגון סיורי שטח, תרגילים וכנסים, והקמה של מסגרת לימודית פנימית שתוביל השתלמויות ייחודיות, זאת במטרה לתת לגילדאים אפשרות להשיג יתרון תחרותי בשוק.

פרויקט צד וחשוב שלנו לשנה זו הוא ייצוג וקידום נשים בתחום ניהול הביטחון, אותו תוביל גילדאית אשר כבר ניפצה תקרות זכוכית – צליל סבג, מנהלת הביטחון של נמל מספנות ישראל, בתקווה שהיא תיתן כלים והשראה לאחרות.

ובכל זאת, גם קהילה צריכה מנגנון…

נכון. אז לצד צוות הניהול, אנו בשלבים מתקדמים של גיבוש צוות היגוי אשר ילווה את הגילדה ברמה האסטרטגית, ובכך נשלים את המנגנון הרשמי.

חשוב לציין, וזו הזדמנות לומר ולהכיר תודה, שהגילדה היא תוצר של רבים וטובים, גם בלי התפקידים הרשמיים שרק בימים אלו מאוישים לראשונה. ברשותך אזכיר את שחר גולדברג, חברי ושותפי לדרך גם בכלבי אשמורת, ואת דוד ליטווין ועופר גרינבוים, אשר ליוו ומלווים את המיזם מקרוב בשלבים שונים.

אבל, בראש ובראשונה, במשך שנה וחצי הגילדה התקיימה, ותמשיך להתקיים, בזכות ההתגייסות והשותפות האקטיבית של מנהלי הביטחון החברים בקהילה. זכות הקיום של המיזם הוא בהיותו פלטפורמה שיתופית מבוססת קהילה.

בהקשר הזה, אנו מאמינים בשקיפות מלאה ומפרסמים סקירות תקופתיות אשר מציגות לקהילה את התקדמות המיזם, את התוכניות לטווחים הקצר והארוך, מקיימים דיונים פתוחים, מבקשים משובים וכו'.

נכון, יש לגילדה מייסד וצוות ניהול, אבל בין החזון לבין היישום שלו יש קהילה שלמה, וברור לנו שהמאזניים תמיד ייטו לטובתה שהרי היא מייצגת את הרוח, הצרכים והרצונות של הרבים שבשמם יצאנו לדרך הזו מלכתחילה.

פיתוח וקידום אישי

כפי שציינתי בשאלה לגבי חזון הגילדה, חשוב לנו לראות כל אחד ואחת מבין הגילדאים גם ברמה האישית, כפרטים, ולא רק כמרכיבים של קהילה גדולה.

הגילדה היא פלטפורמה שפותחה מלכתחילה כך שיהיו בה יישומים שמטרתם פיתוח וקידום אישי של החברים בה.

לצורך ההמחשה, ניקח מנהל ביטחון אזורי של בנק, שלפני הגילדה היה מוכר לסביבתו הקרובה בלבד, והנה מתאפשר לו באחת להקים פרופיל אישי שמיוצג באתר ובגוגל, להציג את מומחיותו בתחום מסוים, לפרסם מאמר או להשתתף בפאנל, להשיב לשאלות בקבוצות הדיון בפייסבוק ובוואטסאפ, ליצור קשרים אישיים מול מקבילים. בתוך שנה וחצי, ללמוד מהטובים ביותר בתחום, לקבל במה איכותית שמקנה לו חשיפה גבוהה, לקבל הכרה, לקדם את המותג האישי.

שימוש נכון בפלטפורמה יכול לקחת nobody ולהפוך אותו ל-somebody. ואגב, אני כנראה מקרה הבוחן המוחשי ביותר לכך…

רבים תופסים את הגילדה כארגון, או דוחקים בה להיות כזה. ארגון מייצג של מנהלי הביטחון מול הרגולטורים. זו אופציה מבחינתך?

ברמה האישית, כפי שציינתי רבות בהזדמנויות קודמות, אני פחות מאמין במודל של ארגון מייצג.

אני בספק אם הקהילה כקהילה יכולה לגבש מדיניות אחידה מוסכמת שנכונה לכולה או אפילו לרובה.

לדוגמה, לפני כחצי שנה, הרשות להגנת הפרטיות ביקשה את התייחסות הציבור לגבי הכוונה למנות ממונה הגנת פרטיות בכל ארגון. עורך הדין פרי נובוטני, חבר בקהילה, המליץ שנגבש התייחסות רשמית בשם הגילדה, כגוף שמאגד תחתיו מאות מנהלי ביטחון שהסוגיה רלוונטית ומהותית מבחינתם.

למרות שאני לא רואה בגילדה ארגון מייצג, הסכמנו שזה נושא חשוב שראוי שנקיים בו דיון פנימי אמיתי, ובסופו נוכל להגיש את ההתייחסות לרשות להגנת הפרטיות תוך הסתייגות שהיא מייצגת את החברים החתומים בלבד.

פרי, לצד נתנאל לוי מהמשרד לשיוויון חברתי, הקימו צוות חשיבה רב משתתפים, שקיים את אחד הדיונים הפורים והמרתקים שזכיתי להשתתף בהם.

אגב, בסופו, התפיסות המנוגדות של המשתתפים נותרו חלוקות. כלומר, התחזקה אצלי ההבנה שקטונתי ברמה האישית, וגם דרך הגילדה, לייצג את הקהילה.

התפיסות בסוגיות שונות ורבות הן גם שונות ורבות, וטוב שכך. הגילדה היא פלטפורמה, וראוי שנקיים בה דיונים, ונציג בה את תפיסותינו, ונסכים ונתנגד, ובסופם נאמץ לפי בחירה את התובנות שאיתן הזדהינו ובהן תמכנו, כל אחד בחלקת האלוהים שלו.

כאמור, הגילדה היא פלטפורמה, ומבחינתנו היא פתוחה לשימוש כל חבר שירצה לקדם דרכה נושא כזה או אחר, אפילו ארגון מייצג שאני פחות מאמין בו. כל חבר רשאי לקבל במה ולהשתמש בה כדי לגייס תמיכה בסוגיות שחשובות לו.

אני מאמין שבהתמדה ובסבלנות הגילדה תוביל סטנדרטיזציה בלתי פורמלית, דרך מנהלי הביטחון, דרך כוחות השוק, והם ייתנו לקהילה את האפשרות לקדם גם סוגיות רוחביות שתלויות בגורמים חיצוניים.

אנו מזמינים ומקיימים שיח איכותי מול גורמים במשטרה וברשויות הפוליטיות. זכינו לברכת השר לביטחון פנים ולהשתתפות ראש חטיבת האבטחה היוצא, תנ"צ מוריס חן, בכנס השנתי של הגילדה, להרצאות ולסשנים של שאלות ותשובות מול חברי כנסת, להשתתפות תדירה בפאנלים של נציגי המשטרה הרלוונטיים.

כלומר, הגילדה היא בהחלט שחקן מרכזי בזירה, אבל היא בלתי תלויה באף אחד מבין השחקנים האחרים, במובן שהיא מאמינה ביכולתה לקדם את הסוגיות המהותיות לקהילה במסגרת הכלים שברשותה.

דברים לסיום?

לסיום, אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהודות למגזין מצודה שנתן לנו את הבמה להציג את הגילדה, ומשמש בין מקורות ההשראה שלה. חשוב ואפילו קריטי שנלמד לייצר ולהפיץ תוכן איכותי שכזה בקרב קהילת מנהלי הביטחון, ובכך נתרום את חלקנו לפיתוח ולקידום התחום.

 

שי זר

שי זר בכנס השנתי הראשון של הגילדה

משוב
130

תגובה חדשה