fbpx

אבולוציה של מנהל אבטחה מתחיל

מדרגות

תפקיד ניהול האבטחה הראשון שלי היה קצין מתקן ממשלתי. מוניתי לתפקיד בגיל מוקדם יחסית, שנים אחדות בלבד אחרי השירות הצבאי. השנים הללו היו פרק זמן קצר מידי ובמהרה אימצתי בחזרה את הסממנים מאז – הייתי יותר מפקד ופחות מנהל. התפיסה, הרוח, התקשורת, היו מהולות בסממנים מורגשים של פיקוד, של הטלת סמכות. הנוסח והטון היו בגרסאות ובמידות שונות של הטפה, בייחוד כלפי המאבטחים בצוות תחת ניהולי.

מבחינתי, זו הייתה הדרך המוכרת האפקטיבית ביותר לתקשר את המסרים ולהבטיח את ההבנה והיישום שלהם. בהמשך הסתבר לי שהמציאות הייתה אחרת. במקרים רבים הנהוני ההבנה וההסכמה היו חלולים, רק כדי לצאת ידי חובה, והיישום היה דל או שגוי בהתאם. יתרה מכך, במקרים אחדים אף התקבלו אצל המנהל שלי תלונות נגדי. במקביל, התנהלות זו הפגנתי גם כלפי אחרים בסביבה כגון אנשי ומבקרי המתקן, גם אם במידה מתונה יותר.

במרוצת השנים התקדמתי בין תפקידים ובכל כניסה לתפקיד חדש ניסיתי ליישם את התובנות והלקחים מקודמיו. רציתי להיות מנהל אבטחה טוב יותר. התובנה הראשונה והקריטית ביותר שהכתה בי אז, ואולי הבסיסית ביותר למנהלי אבטחה ותיקים ומנוסים, הייתה שאני נותן שירות למושא האבטחה. אני מספק שירות ללקוח.

לצורך ההמחשה: בתפקידי הראשון נטיתי לראות בכמות המאבטחים הכפופים לי מדד להצלחה. בהזדמנויות שונות ביקשתי ואף דרשתי להוסיף תקנים בתוכנית האבטחה ובכל מקרה סירבתי לקצץ בהם, בלי קשר לנסיבות. השיקולים של הארגון לו הייתי אמור לתת שירות היו בלתי רלוונטיים מבחינתי.

הסיבה המרכזית לאותם קשיים בתחום הניהול, להבדיל מהלמידה וההתפתחות בתחום האבטחה, היא המשאבים המצומצמים אשר מוקצים לו. מרבית הקורסים (גם מונחי המשטרה), הסדנאות וההכוונה הניתנים למנהלי אבטחה, בטח בתפקידיהם הראשונים, מתמקדים בתחום האבטחה וזונחים את תחום הניהול.

בשלב מסוים, מתוך הבנה שאני נדרש להשלים את החסר, לגוון ולחזק את ארגז הכלים הניהולי הדל שלי, יזמתי תהליך למידה אישי. תחילה במפגשים ושיחות אצל מנהלים ותיקים ומנוסים ממני ובהמשך קריאה של חומרים בתחום זה.

תובנה מרכזית אותה אבקש לחלוק במאמר זה הייתה מקומה של המנהיגות בניהול. תכונה זו חזרה שוב ושוב במאמרים שקראתי לגבי הצלחה בתפקידי הניהול השונים. מנהיגות היא היכולת להוביל אחרים אל מטרה משותפת במינימום שימוש בסמכות. מנהיג מוביל אחרים בזכות האמון והכבוד אשר רוחשים לו, להבדיל מהובלה תוך הטלת סמכות.

מנהיגות יכולה להיות מולדת, בזכות מבנה אישיות גולמי מתאים. מאידך, מנהיגות יכולה להיות גם נרכשת, בזכות למידה ויישום של הנקודות הבאות –

  • חזון. מטרות ברורות ודבקות בהן.
  • ביטחון אישי אשר נוסך ביטחון קולקטיבי. אמונה במטרה, בהנהגה ובדרך אליה.
  • התמדה.
  • דוגמה אישית.
  • החלטיות, גם ובייחוד בהתמודדות מול סוגיות קשות או מורכבות.
  • יושרה. יחס אובייקטיבי כלפי האנשים תחתיו וכלפי המציאות והנסיבות.
  • אמפתיה. קשב, רגישות והכלה כלפי האנשים תחתיו.
  • האצלת סמכויות ומשימות תוך שימור מקור האחריות אצלו.

מנהל אבטחה יכול לקבל תחת חסותו חמישים מאבטחים או מאבטח אחד. בשני המקרים, המטרה היא אותה מטרה, והאחריות היא אותה אחריות. מנהל-מנהיג, להבדיל ממנהל-מפקד, יצליח להפיק את המקסימום מהמשאבים האנושיים שברשותו, יהיו אשר יהיו, ולקיים את תפקידו.

זוהי רק תובנה אחת מיני רבות אשר תהליך הלמידה האישי שלי הקנה לי. תהליך שנמשך גם היום, משל הייתי אותו מנהל אבטחה מתחיל. ההפנמה לפיה ההתפתחות וההתקדמות שלי, היא בידיי, דוחפת אותי להקדיש זמן לחיפוש אחר מקורות למידה חדשים, להפיק תובנות, ליישם אותן בשטח. תפקיד אחר תפקיד, שנה אחר שנה, מדרגה אחר מדרגה.

תוכניות האבטחה שלנו מתייחסות לכוח אדם, לטכנולוגיה ולנהלים, ואנו בניסיון תמידי לשדרג ולמקסם אותם. אנו חייבים להכניס פנימה גם את הרכיב החשוב ביותר – אותנו, מנהלי האבטחה, ולשדרג ולמקסם באותה מידה ואף יותר.

משוב
100

תגובה חדשה